El traductor, a la coberta

meekEncara que no en tinc dades generals (segur que algún’ha fet un estudi), diria que en gairebé tots els llibres traduïts que m’han passat últimament per les mans he pogut saber qui era el traductor. És una de les informacions que figuren a la pàgina de crèdits i moltes editorials inclouen també el nom del traductor a la portada, més o menys destacat. Però no n’hi ha tantes que el facin aparèixer a la coberta, i menys d’una manera tan destacada i integrada en el disseny (si semblava un subtítol…)  com en aquest llibre de Miscelánea Editorial que he vist anunciat en una revista. De fet, m’ha cridat prou l’atenció com per treure’l aquí.

Cal dir, sobretot per als que no sou del gremi, que això de fer sortir els traductors a la portada no em sembla important per una qüestió de fer content l’ego (bé, tots tenim el nostre orgull i fa il·lusió, fins i tot als que som vergonyosos de mena), sinó perquè, com més es vegi el traductor, més poden adonar-se els lectors de la seva tasca. I a la llarga, si els lectors que tenen ben present la figura del traductor és més fàcil que reconeguin i apreciïn la seva feina, i en conseqüència reclamin que sigui de qualitat, cosa que pot portar a una major valoració i una millor situació de tots plegats… I això que el traductor, per tot el que té de creació la seva feina, és relativament visible. Es podrien dir coses molt semblants de molts altres professionals (per exemple els correctors, per la part que també em toca) que treballen perquè els llibres surtin al carrer, i surtin tan bé com sigui possible, però que no sempre troben el reconeixement i les condicions desitjables. (En aquest bloc mateix trobareu referències, però us en deixo una de recent sobre traductors aquí.)

Per acabar, aviso que no sé res d’aquest llibre ni de l’editorial que l’edita més enllà d’aquesta coberta, és a dir que a dins tant hi pot haver un nyap com una obra d’art, i que tampoc no m’interessa tant com per llegir-lo i explicar-vos-ho.


6 comentaris on “El traductor, a la coberta”

  1. Tina Vallès escrigué:

    Doncs sé d’una editorial, Anna, que vol posar el nom del corrector als crèdits, cosa que abans feia Quaderns Crema i ara ja no.

    M'agrada

    • Anna escrigué:

      Ja no ho fan, els de Quaderns Crema? Deu fer temps que no m’hi fixo… Però sí que em sona que alguna editorial ho està començant a fer, i et diria que potser també hi he vist algun altre professional.

      M'agrada

  2. Eva escrigué:

    L’única vegada que he vist (i m’ha sorprès el nom de la traductora a la coberta, ha estat precisament en un llibre sobre traducció: “Traducir para niños”, de Riita Oittinen (la traductora n’és Isabel Pascua).

    M'agrada

  3. SM escrigué:

    Molt bona reflexió. L’he aprofitada per a un post al meu blog:

    http://bloguejat.blogspot.com/2009/07/trair-el-traductor.html

    M'agrada


Deixa un comentari

