Curiositat i peus d’imatge

Un apunt de Fortografies sobre un cartell de l’Ikea que es fa un embolic amb els pronoms febles m’ha fet pensar en un parell de fotografies que tenia arxivades de fa temps.

AmuntokJa he dit alguna vegada que per mi això de l’Ikea em fa tornar a quan era petita i jugava a les casetes, i tinc tirada a entretenir-me fent un cop d’ull a la publicitat de la casa. I com que a més tinc tics professionals, aquest hivern em va cridar l’atenció un peu d’imatge referit a una fotografia de «amunt». Per mi això no funciona: amunt i avall indiquen alguna mena de moviment o direcció («tirem amunt», «ho trobaràs més avall»), mentre que per indicar on és una cosa es fa servir a dalt i a baix. De tota manera, vaig decidir desar la imatge i no precipitar-me a fer l’apunt, que una no ho sap tot i podria ser que per algun territori de parla catalana hi hagués variacions del sistema perfectament vàlides… (Ja m’havia endut un ensurt amb un desdejuni vist no sé on, que a mi em va fer angúnia però que per altra gent és d’allò més normal.)

DaltokCuriosament, poc després va arribar a casa un altre fullet molt semblant, i aquest cop el peu m’enviava a la foto que hi havia «a dalt», cosa que ja em va semblar més lògica. Error rectificat? Aquest cop el traductor o corrector anava més fi que en el fullet d’abans? M’inclino a pensar que sí, però admeto que no he investigat més el tema (pendent per al dia que tingui temps i ganes de mirar gramàtiques) i que podria ser que m’equivoqués.

I parlant d’Ikea, també tinc fotografiat un cartell d’una botiga amb unes quantes faltes d’ortografia i expressions malgirbades, d’aquells que per poc que t’hi fixis es veu que hi hauria d’haver passat un bon corrector… Però a hores d’ara (en broma en broma, el bloc deu haver fet dos anys un dia d’aquests) escriure un apunt d’això gairebé em fa mandra.



Deixa un comentari

