Cantar la canya

En un mitjà de comunicació s’hauria de partir de la base que a aquella persona que no té una competència molt bona de la llengua que sigui, en aquest cas de la catalana, se li ha de recomanar que es retiri d’aquesta funció fins que no tingui aquesta competència.
Joan Martí, president de la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, en unes declaracions a RAC1 que els han servit per anar fent bullir l’olla tot el dia

Ara podria afegir algun comentari fent broma sobre el risc que si n’aprenen massa pot ser que els correctors ens quedem sense feina, però és que he vist algunes coses de llicenciats en periodisme que m’han deixat garratibada… Ah, i que consti que també passa amb el castellà: per exemple, l’altre dia em vaig fixar en un paràgraf d’una notícia d’El País en lloc de llegir en diagonal i, sense filar massa prim, em sembla que no se’n salvava cap frase.


5 comentaris on “Cantar la canya”

  1. golls escrigué:

    Diria que l’afirmació de Joan Martí és bastant discutible, perquè vullc pensar que els mitjans de comunicació no lloguen persones que no saben comunicar-se. En tot cas, a unes les poden llogar per virtuoses de la llengua, però a altres les poden llogar simplement pel seu punt de vista. I com que parlem de mitjans privats, que es guanyen les garrofes en el mercat, ja s’ho faran.

    Tota una altra cosa haurien de ser els mitjans públics.

    En tot cas, en això dels criteris i les normes, no mos aclarirem mai del tot, i els correctors sempre tindrem faena, llevat que vinga una revolució i s’abolixquen els registres lingüístics. O que al públic deixe d’importar-li la qualitat… Ai, que cap ahí anem.

    M'agrada

  2. Anna escrigué:

    Si ens importa la qualitat, heus ací el quid de la qüestió…
    Jo aquestes declaracions les vaig veure per aquí, pel fet que entre els requisits per guanyar-se la vida com comunicador —fent anar la llengua, per tant— hi hagi un mínim de qualitat lingüística; no cal arribar al virtuosisme, però sí que alguna cosa s’ha d’exigir. I per mi això val tant per mitjans públics com per privats que tinguin determinades pretensions, i si m’animo també pels responsables de la formació d’aquests professionals.
    Després, com que no hi ha blancs i negres, tot es pot discutir i matisar, és clar. (I la polèmica que van muntar amb les declaracions també seria discutible, però ja m’allunyo del tema.)

    M'agrada

  3. Albert escrigué:

    A mi el que em va fer més gràcia va ser la resposta del col·legi de periodistes. Afirmaven que trobaven més importants que un bon ús de la llengua altres qüestions com ara la veracitat que jo donava per suposada en l’ofici periodístic, però pel que sembla és opcional. Llibertat per damunt de tot, però que li posin un altre nom, que sense veracitat no hi ha periodisme. I sense llengua tampoc, o sigui que no estaria malament una mica més de rigor.

    M'agrada

  4. AlegriaDeLaHuerta escrigué:

    Si voleu sentir els talls de veu de les entrevistes…

    La primera entrevista polèmica al Joan Martí on parla de les sancions fet pels serveis informatius de RAC1 i emesa a La Nit a RAC1: http://www.amicsrac1.net/fonoteca/fitxers/descarrega.php?fitxer=lnar0809_declaracions_joan_marti_19_11_08.mp3&num=16643

    L’endemà ràpidament a El Matí a RAC1 entrevistar al mateix Joan Martí i al Salvador Giner (president de l’IEC), que van desmentir el dit la nit anterior: http://www.amicsrac1.net/fonoteca/fitxers/descarrega.php?fitxer=emar0809_declaracions_icl_19_11_08.mp3&num=16629

    M'agrada

  5. Anna escrigué:

    Gràcies pels enllaços!

    M'agrada


Deixa un comentari

