Un milió de verbs

Un milió d’exemplars. Ja es diu aviat. No m’estranya que els de Claret hagin volgut commemorar-ho, juntament amb el centenari de l’autor. Si no el coneixeu, feu un cop d’ull a la biografia que enllaço: encara recordo com fa uns mesos, quan van reeditar una novel·la seva, em vaig quedar parada per les coses que havia arribat a escriure algú a qui mai m’havia imaginat més enllà de conjugar verbs… Però si passa a la història segurament serà per aquest llibret, per tota la gent que l’ha consultat i per les generacions d’estudiants que l’han tingut a la mà (i l’han odiat quan tocava estudiar-lo, suposo).

Per la part que em toca, em sembla que és el llibre de consulta que fa més anys que m’acompanya per diferents prestatges, des del remot curs de BUP en què ens vam haver d’aprendre els verbs en català. L’exemplar de la foto és una mica més recent (diria que de quan vaig marxar de cals pares), però Déu n’hi do el que ha viscut. I per molt que ara tots els verbs conjugats es trobin a Internet (al Diccionari de l’Enciclopèdia, per començar), quan tinc un lapsus i dubto de les dièresis dels verbs acabats en –uir, sempre faig més via obrint el Xuriguera pels volts de la pàgina 200, que per ironies de la memòria d’això sí que me’n recordo… No crec que dijous pugui anar a escoltar què en diuen a la Claret, però aprofito la convocatòria i aquestes ratlles per fer-li el meu petit homenatge.

–––––––

Afegit: Si voleu saber més de Joan Baptista Xuriguera (o ja en sou fans), a l’Autònoma fan un simposi sobre la seva figura. És el 12 de novembre i en podeu trobar més informació fent clic aquí. (Gràcies, Joaquim!)

Més afegit: Per la llista Infoedicat m’assabento que també hi ha una exposició, a la Biblioteca d’Humanitats de la UAB, i també a Internet, a més de la pàgina que ja se cita als comentaris.


4 comentaris on “Un milió de verbs”

  1. pere escrigué:

    Gran llibre! Una bona pregunta -ja saps com van aquestes coses- en l’acte commemoratiu seria la que permetés esbrinar qui cobra els drets d’autor actualment.

    Permetem recordar l’enllaç a la pàgina que porten el fill i la nora d’en Xuriguera:
    http://www.xtec.cat/~jrico4/01int.html

    M'agrada

  2. AlegriaDeLaHuerta escrigué:

    Gran Xuriguera, d’aquests diccionaris amb nom! És el que dius tu, crec que és l’únic diccionari que quan no el tinc em manca i molt, a més és tan petitó i d’un color tan bonic. Meravellosos verbs i gran ajuda! Abans tenia un conjugador que podia buscar a la cerca lateral dreta del Firefox, però ja no funciona😦 i aleshores he de fer malabars per trobar les conjugacions.

    M'agrada

  3. Anna escrigué:

    Gràcies per l’enllaç, pere! I dels drets no en sé res, que només sóc una humil picatecles.

    Alegria, quan tinc Internet però no el llibre jo el que solc fer és buscar el verb al Diccionari de l’Enciclopèdia i fer clic a l’enllaç de la conjugació, però no m’estranyaria que hi hagués un sistema més ràpid. El problema el tinc quan he de buscar formes valencianes i balears, que ja és més complicat.

    M'agrada

  4. jacme07 escrigué:

    això sí que és un supervendes de veritat! un milió d’exemplars, repartits al llarg de tants anys, i els que encara li queden!

    ja li poden fer una festa els de la Claret…😀

    M'agrada


Deixa un comentari

