Un llibre de tipografia

De l’Enric Jardí i amb un títol llarguíssim, que bé podria donar peu a una anècdota de llibreria: oficialment es diu Veintidós consejos sobre tipografía (que algunos diseñadores jamás revelarán) y veintidós cosas que nunca debes hacer con las letras (que algunos tipógrafos nunca te dirán). Au. I per embolicar encara més la troca, de fet es podria dir que són dos llibres en un, perquè per una banda comença amb les coses que cal fer i per l’altra amb les que no s’han de fer. Sort que quan el vaig comprar encara era a taula de novetats i no vaig haver de demanar-lo…

I ara que finalment l’he llegit, m’ha agradat. Val a dir que no em dedico a la tipografia ni al disseny, però la feina dels maquetadors em queda prou a prop com perquè m’interessi i em vagi bé saber-ne una mica (però maquetar no maqueto, que si els traductors i correctors hem de fer també aquestes coses ja és un altre tema…). No sé si als professionals del gremi algunes coses els semblaran molt bàsiques, ni tampoc si és la millor introducció per a algú que no tingui ni idea de tipografia, però a mi m’ha ajudat a saber com pensen els dissenyadors i quina mena de coses han de tenir en compte.

El llibre no és gens llarg i el text és atractiu, clar i amè; alguna estona l’he obert pensant que llegiria només una recomanació i quan me n’he adonat havia passat mig llibre… A més, tots els consells estan acompanyats amb exemples i comentaris.

Quant al contingut, explica conceptes com l’interlineat i la interlletra (també definits en un petit vocabulari al mig del llibre) i diu coses de les que a mi em toquen de prop, com ara la necessitat de triar un tipus de lletra que porti tots els accents i els diacrítics que faran falta. També hi ha alguna cosa que m’ha sobtat una mica i que l’autor posa en pràctica al mateix llibre, com aprofitar les cobertes per començar a el text o la defensa de les pàgines justificades a l’esquerra.

En resum, una lectura profitosa, sobretot tenint en compte que amb un manual de tipografia més gruixut i seriós no hauria trobat temps per posar-m’hi…


One Comment on “Un llibre de tipografia”

  1. elveidedalt escrigué:

    Prenc nota…

    M'agrada


Deixa un comentari

